Skip to main content

DO N DONT'S : TUDUNG ETIQUE


ni bukan nak berceramah pasal agama yep. sebab aku ni bukannya baik sangat. tapi aku nak tanya korang semua la yang pakai tudung, purpose korang pakai. mesti mula2 sebab nak tutup rambut, aurat dan sebab WAJIB dalam agama ISLAM. ok, apa yang aku nak bagitau ni mungkin ada yang tersinggung tapi ini adalah pendapat aku saja.


image google

1) pakai tudung tapi pakai baju lengan pendek amat - kenapa aku letak amat sebab kadang2 lengannya pendek sampai nak nampak ketiak. selalu dipakai oleh remaja perempuan yang baru nak belajar seksi tapi sebab rambut x rebonding lagi, terpaksalah pakai tudung....

atau oleh wanita yang pakai tshirt/blouse tapi yang berlengan pendek (aku boleh terima yang pakai tshirt besar labuh gedoboh lepastu pakai tudung) tapi x, yang ni blouse/ kemeja yang memang cantik tapi lengannya pendek dan dipakai oleh perempuan bertudung

sayangnya, tudung dah cantik tapi macam x kena kan....

image google


2) pakai tudung tapi nampak dada = haih, ko pun nampak dada shida, nak kepoh asal. bukan dada yang ditutupi baju....x bukan yang tu. dada yang memang nampak skin color anda, kalau anda putih, nampakla dada putih, kalau coklat anda memang orang melayu sejati (^__^)

ini gaya tudung yang betul ikat bawah tekak yang sampai nak bernafas pun x boleh. selalunya dipakai oleh makcik2 cleaner ataupun dipakai oleh orang yang nak pakai tudung tapi masih lagi x tau bahawa begitu banyak cara lilitan tudung terkini yang senang dan cantik.

cara pakai baju aku x nak tegur, aku nak tegur etika bertudung je. maksud aku kalau kita xleh tutup aurat properly, sekurang2nya biarlah kita tutup rambut proprely kan...

Dato'CT yg dabommm

3) pakai tudung tapi tetap nampak rambut= ok, semua macam pandang aku dan kata mesti nak kutuk Dato' CT kan. no no no, kenapa mesti tengok dia saja padahal ramai gle kat luar yang buat. okesh, aku pun pernah buat. bile dan kenapa?

alaaa, dulu kan mana ada shawl, pashmina, tudung sarung bagai ni. semua dulu pakai tudung bawal. tapi korang perasan satu x yang kainnya adalah jarang. serius jarang n boleh nampak korang punya rambut terang lagi bersuluh unless u wear anak tudung. so, dulu masa belajar aku pun pakai bawal tapi x pakai anak tudung n ramai kawan2 aku yang macam tu. unless betul2 alim barula pakai anak tudung sebab kalau pakai rasa x cool ('________')

cumenya kita jadi marah pada Dato' ct yang pakai tudng macam x nak pakai padahal kita pun macam tu. ramai lagi aku tengok sekarang perempuan yang pakai bawal tapi xpakai anak tudung. baikla pakai tudung sarungkan macam ekin ke syria sebab lagi senang dan x transparent


nak merepek lagi : teringat kata seorang kat opis aku (dia indian female), dia tanya kawan aku (what purpose of wearing tudng since i can see ur hair clearly and not only that i also can see rite now u are wearing blue earing) masa tu kawan aku pakai tudung bawal kaler krim, n die hanya senyap je.

rasa-rasa korang apa nak jawab?

Comments

ddjfr said…
yeah.dd suka entry ni..
sebab ada betul jugak.selalu rasa nak marah kalau nmpk awek pakai tudung baju ala2 sleeveless.

caya lahh!
shidaidris said…
thanks dd.....

kann...memang x sesuai kannn!!

Popular posts from this blog

macam mana nak jadikan baju anda yang kosong dan kusam MENJADI CANTIK, MENARIK DAN BERSERI-SERI

Assalamualaikum semua, WHATSAPP 0139729066 WHATSAPP 0139729066 Korang tahu kan, raya kita pada tahun ni ialah pada 6 Julai 2016. Ni dah nak masuk bulan 2, so maksudnya kalau korang masih tak pilih lagi baju raya atau masih pening nak buat baju style macam mana, aku ada sedikit idea sebagaimana di bawah: http://shidalife.blogspot.my/2015/12/baju-raya-2016.html Siapa yang kat sini  dah buat baju raya? tak kisahlah dah siap atau masih di tailor. Pilihan aku dan family setiap tahun memang plain. sebab apa, banyak kelebihan kain kosong ni. senang nak matchy satu family, senang nak jahit hiasan yang korang berkenan dan lebih nampak happening dan ceria gittewww. haritu aku ada cerita pasal hiasan kan. ni aku nak sambung lagi untuk memudahkan kerja korang. tak kisahlah korang buat jubah ke, kebaya ke, kurung moden ke atau kimono sekalipun, korang boleh tampal dokoh patch ni di baju atau tudung korang. kompem meletop baju raya korang. Percayalah. tak tau apa itu dokoh patch, tengok g

PART 3: POSTPAID CELCOM

okay, kita kembali lagi dengan topik hangat iaitu celcom. macam yang aku bagitau sebelum ni dekat entry ni . ok, macam yang kita tau kat malaysia ni ada dua jenis je iaitu postpaid n prepaid. hari ni aku nak terangkan dengan lebih lanjut pasal postpaid. biar semua orang paham dan jelas. x paham jugak, boleh tanya aku I WILL FOCUSED ON THE IMPORTANT CRITERIA: 1) billing cycle - what on earth is billing cycle. ok i will make u clear, billing cycle means when ur bill been closed every month. usually the date is 3, 7,13,23 n so on. u have to know the billling cycle coz its important to avoid ur call been barr. so, pls check ur bill. and make sure u paid ur bill before the next bill come out :) 2) barring/barred/barr - barr means u cannot make outgoing call n send sms. so, for postpaid customer they are been very particular and annoy if their phone been barr. they will easily been high tempered or sad or disppointed. please ya, ur acc will not been barr just like that. for sure, there is s

BENGKUNG MAKAN HATI U OLLS

Salam semua, Amboiihh kemain lama Kak Vidah tak update blog. Sorry sangat, cuma Kak Vidah nak share berita baik untuk kaum perempuan, para ibu, anak dara dan bukan dara. Kak Vidah nak tanyalah korang ni pernah pakai bengkung atau girdle tak? Amboi kemain straight to the point. Pernah dengar nama sajat? Ala yang popular tu sebab dia lelaki nak jadi perempuan. Mesti pernah dengar kan, kalau google nama dia, berlambak keluar. Kalau pernah dengar bagus, sebab salah satu produk dia memang bagus iaitu bengkung gold dan girdle. Kak Vidah namakan bengkung makan hati. sebab bila orang tengok, terus makan hati..kahkah adik ni review bengkung dalam blog dia latest bengkung size girdle makan hati tak tengok body Marion Counter. P REORDER DIBUKA SEKARANG BENGKUNG SIZE S DAN M AVAILABLE WHATSAP 0139729066 WHATSAP 0139729066