Skip to main content

budaya memberi nasihat di internet

selamat malam semua follower, silent reader, atau yang tiba-tiba terjump aku punye blog ni..

sana- sini aku pergi orang dok cerita pasal benda ni, alaaaaaaaa x kan tak tau kot pasal budak umur 14 tahun tu. dalam fb, twitter, blog semua adalah. bestnya semua berebut-rebut nak bagi nasihat dan pandangan masing-masing. samala macam aku sebab yelah semua terperanjat beruk mak yeh ada budak berani tahap bunuh diri buat pengakuan berani mati macam tu.

so, aku bukan nak cerita pasal budak ni ye. cuma aku nak bagi pendapat je tentang isu memberi nasihat (xkirala nasihat/pandangan itu dari bahasa yang elok atau yang kurang ajar). orang kita sangat suka bagi nasihat apabila mereka tengok sesuatu yang xkena walau pun mereka langsung x kenal orang tu dan langsung xtau cerita sebenar.

senang cerita, aku bagi contoh : korang jalan-jalan kat shopping mall. sorang-sorang. then tiba-tiba ada orang cuit ko dan dia bgtau yang korang nampak buruk dengan baju dan tudung tu. apa reaksi korang? rasa beryukur dan gembira sebab orang tegur ko? rasa pelik? rasa marah dan annoy?

aku? tentulah rasa marah dan annoy sebab who the hell are u? do i care ur opinion girl? no, not even 1%. sebab kenapa? sebab this is me, personally aku memang x suka orang yang x dikenali bagi nasihat.

macam tu jugak di internet, hanya anda salah seorang kawan fb dia, anda rasa anda dah kenal dia. sekalipun anda follower dia kat blog and baca dia punya entry anda rasa anda kenal dia. walhal anda xpernah tegur dia kat wall atau komen entry dia. tapi tiba-tiba anda nak nasihat macam-macam kat dia.

apa yang aku nak bgtau ialah jangan simply suka bagi nasihat melainkan anda rasa memang x tahan, nak jugak agak bagi nasihat. boleh je, anta email personally kat dia. terangkan apa yang anda x puas hati. kan lebih manis dan lebih menjaga keaiban dia. betul x?

bagi nasihat boleh tapi ada caranya
1) kenali dia dulu, sekurang-kurangnya biar ada communication between u n that person
2) xpun boleh bagi nasihat secara general, jangan mention nama atau upload pic
3) bagi email direct tu that person just like i mention before


sebab apa tujuan kita bagi nasihat? cuba jawab dengan jujur, sebab kita nak dia berubah ke arah kebaikan kan. tapi kalau nasihat yang kita bagi pun dia anggap sebagai satu penghinaan atau satu benda yang menyakitkan hati dia, anda rasalah anda dah dapat ke pahala dengan memberi nasihat?

aku tau dalam islam, kita kena sentiasa menegur dan teguran yang paling lemah adalah dengan kata-kata. tapi selepas anda tegur dia, anda blah macam tu je, anda rasa puas dapat tegur tetapi benda tu stop macam tu jelah kan.


lainla lepas tegur tu, anda teruskan berkawan dengan dia, sentiasa bagi sokongan kat dia dan tengok perubahan dia. tapi sanggup ke anda buat macam tu?

macam aku sendiri kat opis, walau aku x suka ngan orang tu, aku xkan simply tegur. cumanya ada sorang kawan aku, dia free hair suka sangat pakai baju ketat, seluar ketat padahal die sedikit chubby. lepas baik ngan dia betul-betul, aku pun tegur dia.

mula-mula dia macam marah tapi aku buat x kisah je. lepas tu aku tegur lagi dan lagi, sebab aku betul-betul nak dia berubah. then, aku boleh nampak dia macam cover-cover sikit like pakai shawl ke kat badan. sebab alang-alang nak tegur, tegurla sampai habis kann...hehe

bukannya x boleh tegur tapi ada caranya

UPDATE: saya cabar kamu dan kamu yang suka menegur ni, sile tegur orang yang sebenar maksudnya di dunia realiti, kamu jumpa perempuan seksi kat shop mall, sila tegur, kamu jumpa couple yang tengah ehemm kat taman, sila tegur, kamu jumpa pelajar sek men yang ponteng sekolah, sila tegur, kamu jumpa orang buang sampah merata-rata sila tegur. HAVE GUTS? IF U DARE TO DO IT, I SALUTE U

Comments

Popular posts from this blog

macam mana nak jadikan baju anda yang kosong dan kusam MENJADI CANTIK, MENARIK DAN BERSERI-SERI

Assalamualaikum semua, WHATSAPP 0139729066 WHATSAPP 0139729066 Korang tahu kan, raya kita pada tahun ni ialah pada 6 Julai 2016. Ni dah nak masuk bulan 2, so maksudnya kalau korang masih tak pilih lagi baju raya atau masih pening nak buat baju style macam mana, aku ada sedikit idea sebagaimana di bawah: http://shidalife.blogspot.my/2015/12/baju-raya-2016.html Siapa yang kat sini  dah buat baju raya? tak kisahlah dah siap atau masih di tailor. Pilihan aku dan family setiap tahun memang plain. sebab apa, banyak kelebihan kain kosong ni. senang nak matchy satu family, senang nak jahit hiasan yang korang berkenan dan lebih nampak happening dan ceria gittewww. haritu aku ada cerita pasal hiasan kan. ni aku nak sambung lagi untuk memudahkan kerja korang. tak kisahlah korang buat jubah ke, kebaya ke, kurung moden ke atau kimono sekalipun, korang boleh tampal dokoh patch ni di baju atau tudung korang. kompem meletop baju raya korang. Percayalah. tak tau apa itu dokoh patch, tengok g

PART 3: POSTPAID CELCOM

okay, kita kembali lagi dengan topik hangat iaitu celcom. macam yang aku bagitau sebelum ni dekat entry ni . ok, macam yang kita tau kat malaysia ni ada dua jenis je iaitu postpaid n prepaid. hari ni aku nak terangkan dengan lebih lanjut pasal postpaid. biar semua orang paham dan jelas. x paham jugak, boleh tanya aku I WILL FOCUSED ON THE IMPORTANT CRITERIA: 1) billing cycle - what on earth is billing cycle. ok i will make u clear, billing cycle means when ur bill been closed every month. usually the date is 3, 7,13,23 n so on. u have to know the billling cycle coz its important to avoid ur call been barr. so, pls check ur bill. and make sure u paid ur bill before the next bill come out :) 2) barring/barred/barr - barr means u cannot make outgoing call n send sms. so, for postpaid customer they are been very particular and annoy if their phone been barr. they will easily been high tempered or sad or disppointed. please ya, ur acc will not been barr just like that. for sure, there is s

BENGKUNG MAKAN HATI U OLLS

Salam semua, Amboiihh kemain lama Kak Vidah tak update blog. Sorry sangat, cuma Kak Vidah nak share berita baik untuk kaum perempuan, para ibu, anak dara dan bukan dara. Kak Vidah nak tanyalah korang ni pernah pakai bengkung atau girdle tak? Amboi kemain straight to the point. Pernah dengar nama sajat? Ala yang popular tu sebab dia lelaki nak jadi perempuan. Mesti pernah dengar kan, kalau google nama dia, berlambak keluar. Kalau pernah dengar bagus, sebab salah satu produk dia memang bagus iaitu bengkung gold dan girdle. Kak Vidah namakan bengkung makan hati. sebab bila orang tengok, terus makan hati..kahkah adik ni review bengkung dalam blog dia latest bengkung size girdle makan hati tak tengok body Marion Counter. P REORDER DIBUKA SEKARANG BENGKUNG SIZE S DAN M AVAILABLE WHATSAP 0139729066 WHATSAP 0139729066